Temat
- 3 kwietnia 2016
„Syndrom pustej kartki”, czyli: jak być twórczym?
Kurs Kreatywnego Pisania sam w sobie jest czymś w rodzaju interesującej opowieści. Żeby Was w nią wciągnąć, a przy okazji dać możliwość skorzystania z prezentowanej tam wiedzy, rozpoczęliśmy publikację „Poradnika“ napisanego przez Artura Wiśniewskiego, redaktora związanego od kilkunastu lat z Wydawnictwem Znak i wykładowcę akademickiego. Właśnie udostępniamy pierwszy rozdział – „Skąd biorą się pomysły na książki?”.
Rozdziałów jest łącznie 7, a każdy z nich dotyka kolejnego etapu pracy nad książką, od pomysłu, do gotowego produktu, który można znaleźć na półce w księgarni. Dowiecie się dzięki nim, gdzie szukać inspiracji i jak doskonalić swoje techniki warsztatowe, poznacie sekrety tworzenia wciągającej fabuły i cechy, które powinien posiadać bohater, aby wzbudzić w czytelniku silne emocje. Przeczytacie wreszcie, jak zredagować swój tekst, jak znaleźć najlepszego wydawcę dla swojej książki – i jak z nim skutecznie negocjować. Każdy z rozdziałów naszego podręcznika oprócz właściwej części merytorycznej, wypełnionej ciekawymi przykładami i bezcennymi wskazówkami, zawiera również zestaw inspirujących ćwiczeń, a także listę lektur, dzięki które będziecie mogli poszerzyć swoją wiedzę na temat danego zagadnienia.
Co najważniejsze, wraz z kolejnymi rozdziałami czekają Was dalsze bodźce literackie – a więc krótkie filmy, w których znani pisarze opowiadają o tym, co pomaga im w pisaniu, gdzie szukają inspiracji, a także co można doradzić początkującym autorom.
Gdyby przeprowadzić wśród pisarzy sondaż na najbardziej znienawidzone pytanie, jakie zadają im czytelnicy i dziennikarze, to „Skąd Pani/Pan bierze pomysły na książki?”, byłoby pewnie w ścisłej czołówce (zaraz obok „Nad czym Pani/Pan teraz pracuje?”).
Twórcy nie lubią tego pytania, a z kolei pytający nie lubią ich odpowiedzi, bo najczęściej pozostają one niezbyt satysfakcjonujące. Chcielibyśmy przecież usłyszeć cudowną receptę wyjaśniającą, skąd bierze się wspaniałe pomysły, a najczęściej słyszymy coś rozpiętego pomiędzy dwiema skrajnościami: „zewsząd” i „nie wiem”.
Skąd więc biorą się pomysły? Właściwie to nie do końca wiadomo, choć nie da się ukryć, że mogą przyjść do ciebie z każdej strony. Mało pomocna odpowiedź, prawda? Spójrzmy więc, jak można przyciągnąć do siebie ów upragniony i wymarzony dobry pomysł.
Po zapoznaniu się z treścią lekcji koniecznie przeprowadź poniższe ćwiczenia.
A jeśli nadal czujesz niedosyt, to zachęcamy do przeczytania poniższej listy lektur:
- Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien , Warszawa 1999.
- Grant-Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną , tłum. M. Rusinek, Kraków 1999.
- Hunter L., Kurs pisania scenariuszy , tłum. T. Szafrański, Myślenice 2013.
- Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów , pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.
- King S., Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika , tłum. P. Braiter, Warszawa 2001.
- U niej w domu , film fab. w reż. F. Ozona, DVD – Kino Świat 2013.
- Wakacyjna szkoła pisania , cykl tekstów publikowanych na łamach „Wysokich Obcasów”, dodatku do „Gazety Wyborczej” nr 154 z dn. 5.07.2014, nr 160 z dn. 12.07.2014, nr 166 z dn. 19.07.2014, nr 172 z dn. 26.07.2014, nr 178 z dn. 2.08.2014, nr 184 z dn. 9.08.2014, nr 189 z dn. 16.08.2014.
- Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.
Boldem zaznaczono szczególnie polecane pozycje!