Współpracowniczka Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ. Do 2012 roku dziennikarka krakowskiej redakcji „Gazety Wyborczej”. Laureatka między innymi VI edycji Konkursu Stypendialnego im. Ryszarda Kapuścińskiego (2017), Grand Prix Nagrody Dziennikarzy Małopolski (2018). Była nominowana do XI edycji Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego (2015), XX Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego (2017) oraz Nagrody Grand Press w kategorii Reportaż prasowy (2017).
Kurs Reportażu 2018/2019
5 MIESIĘCY | 11 WEEKENDÓW | 100 GODZIN WARSZTATÓW
– tak wygląda czwarta edycja Kursu Kreatywnego Pisania, który potrwa od 1 września 2018 do 27 stycznia 2019 roku. Podczas najnowszej odsłony 12 przyszłych pisarzy zmierzy się z reportażem. Na zgłoszenia czekamy od 1 do 31 lipca.
Podobnie jak w ubiegłych latach, w tegorocznym planie zajęć znajdziemy wiele godzin warsztatów i dyskusji z ludźmi słowa – reporterami i redaktorami, psychologiem twórczości i trenerem twórczego myślenia oraz ekspertami procesu wydawniczego.
Pięć miesięcy upłynie także pod znakiem zgłębiania literatury non-fiction – reportaż to w końcu specyficzny gatunek, który wymaga nie tylko umiejętności pisania, lecz także wrażliwości społecznej, zdolności komunikacyjnych oraz determinacji.
Absolwenci tego kursu dowiedzą się, jak balansować między intensywnością tekstu a etyką jego pisania; jak rozmawiać z bohaterem, słuchać go i opowiadać jego historię. Tegoroczny kurs opiera się na praktyce, rzetelnej nauce warsztatu, ćwiczeniu rzemiosła oraz intensywnej pracy nad słowem.
Podsumowaniem wielomiesięcznej pracy będzie wydanie antologii tekstów uczestników, która następnie trafi do czołowych wydawców w kraju, wraz z rekomendacją organizatorów trzech najbardziej obiecujących absolwentów. Antologie poprzednich edycji Kursu można przeczytać tutaj.
Uczestnicy Kursu będą mieć także możliwość uczestnictwa w Festiwalu Conrada i Targach Książki oraz wysłuchania mistrzowskiego wykładu na temat pisania podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada.
PROWADZĄCY
Magdalena Budzińska
Magdalena Budzińska – absolwentka Wydziału Polonistyki i Instytutu Filozofii UW, od 2005 roku pracuje jako redaktor, od 2007 roku na stałe w Wydawnictwie Czarne jako szefowa redakcji i redaktor prowadząca. Pracowała także dla WAB, PIW-u, Czarnej Owcy i wielu instytucji kultury. Zredagowała ponad 120 książek polskich i zagranicznych autorów, z angielskiego przełożyła trzy, jest autorką […]
Katarzyna Surmiak-Domańska
Mieszka w Warszawie i w Puszczy Białowieskiej. Od lat związana z Gazetą Wyborczą, głównie z „Dużym Formatem”. Współpracuje jako tutorka i wykładowczyni z Polską Szkołą Reportażu przy Instytucie Reportażu. Wydała m.in. dwie książki non-fiction: w 2012 roku „Mokradełko” (finałowa „siódemka” Nagrody Literackiej Nike 2013); i w 2015 „Ku Klux Klan”. Tu mieszka miłość. We wrześniu nakładem wydawnictwa AGORA ukazał się jej pierwszy reportaż biograficzny: „Kieślowski. Zbliżenie”.
Daniel Lis
Od 2010 roku związany z Wydawnictwem Znak. Pracował m.in. z Małgorzatą Szejnert („Usypać góry. Historie z Polesia”, „Wyspa Węży”), Magdaleną Grzebałkowską („Beksińscy. Portret podwójny”, „Komeda. Osobiste życie jazzu”), Witoldem Szabłowskim („Sprawiedliwi zdrajcy. Sąsiedzi z Wołynia”), Izą Michalewicz („Zbrodnie prawie doskonałe. Policyjne archiwum X”) i Dorotą Karaś („Cybulski. Podwójne salto”). Finalista 10. edycji Nagrody im. Barbary N. Łopieńskiej za najlepszy wywiad prasowy. Wykładowca II edycji Kursu Kreatywnego Pisania Miasta Literatury UNESCO. Od 2016 roku w Instytucie Reportażu prowadzi zajęcia o redagowaniu książek reporterskich i polskim rynku wydawniczym w ramach Polskiej Szkoły Reportażu.
Iza Michalewicz
Autorka bestsellerowej książki o policyjnej specgrupie do rozwiązywania zagadek zbrodni sprzed lat, nazywanej Archiwum X – „Zbrodnie prawie doskonałe. Policyjne Archiwum X” (Znak 2018). Finalistka międzynarodowej Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki (2015) za reporterską książkę „Życie to za mało. Notatki o stracie i poszukiwaniu nadziei” (Zwierciadło 2014) i laureatka nagrody Grand Press 2011 za reportaż roku „Jolanta i ogień”.
Ewa Bolińska-Gostkowska
Członek Rady Programowej Fundacji Miasto Literatury, menadżerka kultury. Od wielu lat inicjuje i prowadzi projekty promujące kulturę, edukację artystyczną oraz czytelnictwo na terenie Krakowa i Małopolski. Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu Strefa Wolnego Czytania. Ukończyła studia magisterskie i doktoranckie na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Michał Olszewski
Od 2007 roku związany z krakowską „Gazetą Wyborczą”, wcześniej szef działu reportażu w „Tygodniku Powszechnym”. Jako pisarz debiutował w 2003 roku książką „Do Amsterdamu”. Autor wielu książek i publikacji, między innymi „Chwalcie łąki umajone” (2005), „Low-tech” (2009) oraz „Zapiski na biletach” (2010), za którą był nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia. Laureat Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za „Najlepsze buty na świecie”.
Julianna Jonek
Redaktorka książek non-fiction, wraz z Mariuszem Szczygłem przygotowała trzy tomy antologii polskiego reportażu XX wieku (Czarne), redaktor naczelna wydawnictwa Dowody na Istnienie.
Magdalena Kicińska
Laureatka Grand Press 2017 w kategorii Wywiad. Nominowana do Nagrody im. Teresy Torańskiej, Mediatorów 2016. Autorka książki „Pani Stefa” (Czarne, 2015), za którą otrzymała Nagrodę Literacką m.st. Warszawy 2016 oraz Poznańską Nagrodę Literacką – Stypendium im. Stanisława Barańczaka 2016 dla młodego twórcy.
Filip Springer
Jego reporterski debiut „Miedzianka. Historia znikania” (Czarne 2011) znalazł się w finale Literackiej Nagrody Nike i Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego. Kolejne książki reporterskie traktują o problemach polskiej przestrzeni i architektury. W 2016 roku ukazała się książka „Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast”.
Katarzyna Kubisiowska
Dziennikarka „Tygodnika Powszechnego”. Współautorka książek „Panorama kina najnowszego. 1980–1995. Leksykon” oraz „Lektury na ekranie, czyli mały leksykon adaptacji filmowych”. Autorka książek „Rak po polsku” oraz biografii „Pilch w sensie ścisłym”. W lipcu ukaże się jej nowa książka „Szaflarska. Grać, aby żyć.”
Filip Modrzejewski
Polonista z wykształcenia, z zawodu redaktor, zajmuje się literaturą piękną i gatunkową. Wykładowca Jagiellońskiego Kursu Typografii w Krakowie. Założyciel Stowarzyszenia Magurycz, od lat bierze udział w pracach remontowych na cmentarzach w południowo-wschodniej Polsce. Redaktor książek między innymi Mariusza Czubaja, Macieja Płazy, Zyty Rudzkiej, Aleksandry Zielińskiej czy Janusza Rudnickiego.
Mariusz Czubaj
Pisarz, profesor antropologii kultury w SWPS w Warszawie, członek Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego. Autor cyklu powieściowego z profilerem Rudolfem Heinzem („21:37”, „Kołysanka dla mordercy”, „Zanim znowu zabiję”, „Piąty Beatles” i wydany we wrześniu „Cios ostateczny”) oraz Marcinem Hłaską („Martwe popołudnie”, „R.I.P.”).
Anna Rucińska-Barnaś
Ukończyła filologię angielską oraz podyplomowe studia z zakresu prawa autorskiego i prawa gospodarczego. Przez wiele lat pracowała jako specjalista w zakresie praw autorskich, kierownik działu praw, a następnie jako redaktor Wydawnictwa ZNAK. Obecnie także agentka literacka i tłumacz tekstów specjalistycznych.
Arkadiusz Matras
Psycholog twórczości, specjalizuje się w realizacji projektów szkoleniowych z zakresu kreatywności i technik twórczego rozwiązywania problemów, zajęć integracyjnych oraz szkoleń dotyczących kompetencji osobistych. Na początku kursu pomoże zintegrować uczestników, prowadząc zajęcia z zakresu psychologii twórczości i komunikacji.
Karolina Macios
Współautorka programu kursu, autorka kilku powieści, ghostwriterka, redaktorka pracująca z autorami od ponad dziesięciu lat, felietonistka w „Mieście Kobiet”. Obecnie współpracuje z wieloma wydawcami. Współzałożycielka Fundacji ZNACZY SIĘ, w ramach której organizowała kursy kreatywnego pisania.
Magdalena Zielińska
Współautorka programu kursu, tłumaczka, psycholożka. Blisko dekadę spędziła w wydawnictwie Znak, gdzie przez kilka lat szefowała redakcji literatury faktu. Współzałożycielka Fundacji Znaczy Się, w ramach której organizowała kursy kreatywnego pisania. Tłumaczy literaturę piękną i faktu, dla dzieci i dla dorosłych.
Krok po kroku
NAPISZ KRÓTKI TEKST
Przygotuj krótki (max. 5 stron znormalizowanego maszynopisu) portretu bliskiej osoby. Cenimy oryginalność.
ZGŁOŚ SIĘ DO 31 LIPCA!
Zgłoszenie na adres pisz@miastoliteratury.pl musi zawierać:
Imię i nazwisko (e-mail, nr telefonu)
Próbkę tekstu
CZEKAJ CIERPLIWIE
Na podstawie nadesłanych zgłoszeń jury do 15 sierpnia zakwalifikuje do udziału w kursie 12 najlepszych uczestników.
POTWIERDŹ UDZIAŁ DO 20 SIERPNIA
Warunkiem uczestnictwa w kursie jest wniesienie opłaty kwalifikacyjnej w wysokości 1500 zł do dnia 20 sierpnia.
W PROGRAMIE
W programie między innymi:
- Co to znaczy: ciekawy temat? Jak go wybrać i gdzie szukać inspiracji?
- Czym różni się warsztat autora reportażu książkowego od prasowego?
- Czy reporter powinien być neutralny?
- Największe problemy autora związane z trudnym bohaterem. Jak rozkochać czytelnika w czarnym charakterze?
- Jak przywołać świat, którego już nie ma? Jak i gdzie szukać informacji? I wreszcie – jak ożywić bohatera, którego znamy tylko ze źródeł?
- Tajniki szkieletu książki: jak rozpocząć historię i jak ją usidlić, czyli sekrety narracji.
- Diabeł tkwi w szczególe, czyli jak zaintrygować czytelnika.
- Gdzie leży granica między prawdą a literaturą, czyli o fact checkingu.
- Jak rozmawiać z bohaterem i jak opowiedzieć jego historię?
A dodatkowo wiele godzin pod czujnym okiem najlepszych redaktorów i reporterów, którzy wspólnie z uczestnikami będą pracować nad ich przyszłymi debiutami non-fiction.
TERMINY ZJAZDÓW
2018
2018
2018
2018
2018
2018
2018
2018
2018
2019
2019