Kurs Krytyki Literackiej 2019

5 MIESIĘCY | 7 PROWADZĄCYCH | PONAD 60 GODZIN WARSZTATÓW

Krytyka literacka polega nie tylko na wskazywaniu wartościowych tytułów, wydawaniu ocen czy klasyfikowaniu zjawisk. Najciekawsza krytyka jest przede wszystkim pomysłowym i wciągającym pisaniem! Powiemy wam, jak to zrobić.

Terminy zjazdów: 30 marca, 6 kwietnia, 11 maja, 15 czerwca, 22 czerwca, 29 czerwca, 6 lipca, 13 lipca
Ilość uczestników: 12 osób
Koszt warsztatów: 500 zł

REKRUTACJA NA WARSZTATY TRWA DO 8 MARCA!

W PROGRAMIE

Między innymi:

  • Jak powinna wyglądać kompozycja recenzji krytycznoliterackiej?
  • Jakie powinny być kryteria wartościowania tekstów literackich?
  • Jak wygląda stan krytyki literackiej w Polsce w 2019 roku?
  • Jak przeprowadzić i zredagować wywiad?
  • Na czym polega autorski styl i jak go zbudować?
  • Na czym polega dobra polemika?
  • Jakie są najważniejsze tematy współczesnych debat krytycznoliterackich?
  • Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez początkujących krytyków?

Na warsztat weźmiemy także eseistykę oraz sztukę prowadzenia wywiadu. Nie zapominamy o krytyce poza łamami czasopism i magazynów (nie tylko) literackich – zastanowimy się więc również nad krytyką i promocją w mediach społecznościowych. Będziemy też omawiać i intensywnie ćwiczyć warsztat redaktorski.

Przygotujcie się na dużo zajęć pisarskich, w ramach których będziecie ćwiczyć warsztat krytyka literatury pięknej, poezji czy reportażu. Po każdych zajęciach będzie czekało na was kolejne zadanie – napisanie tekstu, który następnie zostanie omówiony przez ekspertów i zredagowany.

Warsztaty przeznaczone są dla osób mających już doświadczenie krytycznoliterackie, a także planujących dopiero rozpocząć pisanie o literaturze. Obejmują osiem sobotnich spotkań.

ZASADY REKRUTACJI – KROK PO KROKU

NAPISZ KRÓTKI TEKST

Przygotuj autorską recenzję (max. 5000 znaków ze spacjami) jednego z trzech tytułów: Zdrój, Barbara Klicka, Psy ras drobnych, Olga Hund, Historia przemocy, Edouard Louis, tłum. Joanna Polachowska.

ZGŁOŚ SIĘ DO 8 MARCA!

Wyślij próbkę tekstu oraz swój biogram (max. 500 znaków) na adres pisz@miastoliteratury.pl. W treści wiadomości podaj nam swój numer telefonu.

CZEKAJ CIERPLIWIE

Spośród nadesłanych zgłoszeń wybierzemy 12 najlepszych tekstów. 18 marca ogłosimy wyniki rekrutacji i skontaktujemy się z wybranymi autorami.

POTWIERDŹ UDZIAŁ DO 20 MARCA

Warunkiem uczestnictwa w kursie jest wniesienie opłaty kwalifikacyjnej w wysokości 500 zł do dnia 20 marca 2019 r.

PROWADZĄCY

Maciej Jakubowiak

(ur. 1987) – redaktor działu literackiego magazynu kulturalnego „Dwutygodnik”, krytyk literacki, doktor literaturoznawstwa. Autor książki „Nieuchronny plagiat. Prawo autorskie w nowoczesnym dyskursie literackim” (2017). Jego teksty można znaleźć także m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Tekstach Drugich”, „Polityce”, „Wielogłosie”, „Znaku”, „Popmodernie”, „FA-arcie”.

Zdjęcie: Marcin Świdziński | MOCAK

Zofia Król

(ur. 1980) – redaktorka naczelna i redaktorka działu literackiego magazynu kulturalnego „Dwutygodnik”, krytyczka literacka, doktor filozofii. Autorka książki „Powrót do świata. Dzieje uwagi w filozofii i literaturze XX wieku” (2013). Pisała także do „Gazety Wyborczej”, „Tygodnika Powszechnego”, „Zeszytów Literackich” i „Kontekstów”. Jurorka nagrody za debiut im. Witolda Gombrowicza oraz Nagrody Conrada.

Zdjęcie: Roman Kurkiewicz

Anna Kałuża

– adiunkt w Zakładzie Literatury i Krytyki Ponowoczesnej w Uniwersytecie Śląskim, zajmuje się historią literatury, krytyką najnowszej poezji polskiej, estetycznymi przemianami kultury polskiej. Autorka książek: Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej (2008), Bumerang. Szkice o polskiej poezji XX i XXI wieku (2010), Wielkie wygrane. Wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki (2011), Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci? (2015). Aktualnie pracuje nad książką Splątane obiekty. Przechwycenia artystyczno-literackie w niewspółmiernym świecie.

Olga Wróbel

(ur. 1982) – z wykształcenia kulturoznawczyni, z zawodu muzealniczka. Pisze o książkach na łamach bloga Kurzojady, współpracuje z Krytyką Polityczną, Dwutygodnikiem, Notesem na 6 tygodni i bydgoskimi Fabulariami. Jako recenzentka wewnętrzna doradza w wydawnictwach: W.A.B., Znak i Sonia Draga. Jej pasją jest literatura młodzieżowa z czasów PRL. W wolnych chwilach zamienia się w działkowiczkę.

Zdjęcie: Edyta Dufaj

Paulina Małochleb

– literaturoznawczyni, krytyczka literacka, sekretarzyni Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Laureatka Nagrody Prezesa Rady Ministrów i Stypendium Młoda Polska. W 2018 roku nominowała do Paszportów „Polityki” i zasiadała w jury Nagrody Literackiej im. Juliana Tuwima. Prowadzi blog ksiazkinaostro.pl.

Zdjęcie: Jakub Ociepa

Monika Ochędowska

– absolwentka komparatystyki literackiej na UJ, redaktorka, czytelniczka. Moderatorka grupy książkowej „Tygodnika Powszechnego” Book’s not dead (powszech.net/bnd). Publikuje w „Dwutygodniku” i „Tygodniku Powszechnym”.

Zdjęcie: Grażyna Makara

Adrian_Stachowski

Adrian Stachowski

(ur. 1988) – redaktor reportażu i literatury faktu w Wydawnictwie Poznańskim. Publikował m.in. w „Dwutygodniku” i „Tygodniku Powszechnym”. Finalista nagród dziennikarskich: Mediatorów, Grand Press i Nagrody im. Barbary Łopieńskiej za najlepszy wywiad prasowy. Laureat nagrody Fundacji „Centrum Badań i Edukacji im. Ryszarda Kapuścińskiego”. Autor książki „Spór o Kapuścińskiego”.

REGULAMIN

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości tutaj możesz pobrać pełen regulamin Kursu. Jeśli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z nami na pisz@miastoliteratury.pl.

REKRUTACJA TRWA – ZGŁOŚ SIĘ JUŻ DZIŚ