5 miesięcy, 11 weekendów i 100 godzin – tak wygląda czwarta edycja Kursu Kreatywnego Pisania Miasta Literatury UNESCO. 12 przyszłych pisarzy mierzy się z reportażem.
Czwarta edycja Kursu Kreatywnego Pisania rozpoczęła się 1 września 2018, potrwa do 27 stycznia 2019 roku – po kursie powieści obyczajowej i kryminału, przychodzi czas na reportaż, z którym mierzy się dwanaścioro uczestników zajęć wybranych na podstawie przesłanych próbek tekstów.
Podobnie jak w ubiegłych latach, w tegorocznym planie znajdziemy wiele godzin warsztatów z ludźmi słowa – reporterami i redaktorami, psychologiem twórczości i trenerem, twórczego myślenia oraz procesu wydawniczego. Pięć miesięcy upłynie także pod znakiem zgłębiania gatunku, który zyskał rzesze oddanych czytelników – reportaż to w końcu specyficzny gatunek, który wymaga nie tylko umiejętności pisania, lecz także wrażliwości społecznej, zdolności komunikacyjnych oraz determinacji. Absolwenci tego kursu dowiedzą się, jak balansować między intensywnością tekstu a etyką jego pisania; jak rozmawiać z bohaterem, słuchać go i opowiadać jego historię. Tegoroczny kurs opiera się na praktyce, rzetelnej nauce warsztatu, ćwiczeniu rzemiosła oraz intensywnej pracy nad słowem.
W tym roku zajęcia poprowadzą m.in. Filip Springer, Michał Olszewski, Katarzyna Kubisiowska, Iza Michalewicz oraz Magdalena Kicińska. Nad grupą przez cały okres kursu czuwa Daniel Lis, redaktor książek czołowych polskich reportażystów m.in. Małgorzaty Szejnert, Witolda Szabłowskiego czy Magdaleny Grzebałkowskiej, który przygotowuje młodych reporterów do mocnego debiutu. Sytuację reportażu na rynku wydawniczym oraz temat współpracy z autorem przybliżają redaktorki: Julianna Jonek (Dowody na Istnienie), Magdalena Budzińska (Wydawnictwo Czarne) oraz Ewa Bolińska (Wydawnictwo Znak). Nie zabraknie również wsparcia Arkadiusza Matrasa, który przeprowadzi dwudniowy trening komunikacji, a także agentki literackiej, Anny Rucińskiej-Barnaś. Wśród tematów warsztatów i wykładów znajdują się między innymi:
- Jak wybrać temat reportażu i gdzie szukać inspiracji?
- Czym różni się warsztat autora reportażu książkowego od prasowego?
- Czy reporter powinien być neutralny?
- Jak poradzić sobie z trudnym bohaterem, czarnym charakterem i tematem zapalnym?
- Jak wybrać i pokazać główną postać, która uniesie całą historię? Jak z nią rozmawiać?
- Jak nie zgubić się w chaosie dokumentacji i researchu?
Podsumowaniem wielomiesięcznej pracy będzie wydanie antologii tekstów uczestników, która następnie trafi do czołowych wydawców w kraju, wraz z rekomendacją organizatorów trzech najbardziej obiecujących absolwentów. Antologie poprzednich edycji Kursu, w tym kryminału i prozy obyczajowej, można przeczytać tutaj.
Kurs Kreatywnego Pisania Miasta Literatury UNESCO jest organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, za koncepcję merytoryczną odpowiada Karolina Macios i Magdalena Zielińska, redaktorki z wieloletnim doświadczeniem w branży. Kurs stanowi element programu wsparcia debiutów literackich w Krakowie, do którego należy także Nagroda Conrada. Od trzech lat Kursowi towarzyszą comiesięczne, weekendowe warsztaty pisania, które prowadzili m.in. Łukasz Orbitowski, Sylwia Chutnik, Jakub Żulczyk, Max Cegielski, Weronika Murek, Agata Passent, Mariusz Czubaj, Marcin Kącki, Wojciech Jagielski i reporterzy Dużego Formatu.