fbpx

Masz pomysł na powieść? Chcesz wydać książkę, ale czujesz, że musisz popracować nad swoim warsztatem? A może zacząłeś już prace nad nią, ale nie wiesz, co dalej? Weź udział w naborze do 6. edycji Kursu Pisania Powieści Krakowa Miasta Literatury UNESCO i napisz swoją pierwszą (lub kolejną) książkę pod okiem najlepszych redaktorów. Na zgłoszenia czekamy do 18 lipca.

W tym roku stawiamy na pracę z najlepszymi redaktorami w Polsce. Filip Modrzejewski i Paweł Goźliński będą pracować z uczestnikami nad ich pomysłami i wykreowaną przez nich rzeczywistością fabularną. Na kurs zapraszamy tych, którzy mają wstępny pomysł na powieść i chcą go doszlifować. Tych, którzy potrzebują impulsu, żeby zacząć pisać, szukają wskazówek i którym przyda się wsparcie profesjonalistów. Nieważne, czy piszesz fantastykę, kryminał, powieści obyczajowe, czy jesteś miłośnikiem literatury pięknej – nasi prowadzący pomogą ci z każdym pomysłem.

Kurs Pisania Powieści potrwa od 11 września 2021 do 22 stycznia 2022. Dwanaścioro uczestników będzie spotykać się na weekendowych zjazdach w Pałacu Potockich Krakowie lub – jeśli zajdzie taka konieczność – online.

Rekrutacja trwa!

Twoimi przewodnikami przez pisarski trening będą najlepsi możliwi mentorzy – Filip Modrzejewski, redaktor z wieloletnim doświadczeniem oraz Paweł Goźliński, redaktor naczelny wydawnictwa Agora i współzałożyciel Instytutu Reportażu. Każdy z nich będzie pracować na Twoim tekście, ale także podzieli się swoją wiedzą o sztuce prowadzenia narracji, tworzeniu światów i bohaterów, tła powieściowego czy intrygi.

Każdy z nich ma inne doświadczenie wydawnicze, a więc poznasz różne spojrzenia na warsztat pisarski, szczególnie cenne dla początkującego twórcy. Współpraca z redaktorem to niezwykle ważna część przygotowania książki, dlatego w tym roku stawiamy przede wszystkim na pracę na tekście. Nikt nie oceni powieści tak szczerze, jak redaktor. Dzięki spotkaniom z Filipem Modrzejewskim i Pawłem Goźlińskim będzie można spojrzeć na swoje pisanie z innej perspektywy, dostać takie wskazówki, na jakie inni debiutanci nie mogą liczyć i być może, dzięki temu, wydać swoją pierwszą książkę.

Uzupełnieniem warsztatów z redaktorami będzie trening z psychologiem twórczości Arkadiuszem Matrasem, który podpowie, jak przełamać twórczy impas, a także panel z wydawcami, którzy zdradzą, jakich książek szukają do swojej oferty oraz w jaki sposób zainteresować swoją propozycją wybrany dom wydawniczy. W tym roku nowością będzie „Speed-dating” z redaktorami – każdy uczestnik i uczestniczka będą mogli indywidualnie rozmawiać z każdym z wydawców, przedstawiając pomysły na swoje powieści. Pod koniec kursu specjalistka od prawa autorskiego Anna Rucińska opowie, jak podpisać korzystną umowę autorską. Uczestnicy spędzą także jeden weekend z Jakubem Żulczykiem, który pokaże im perspektywę swojego zawodu i przeprowadzi zaawansowane warsztaty storytellingu.

Szkoła Pisania – nie tylko prowadzący

Kurs stanowi też okazję, by poznać innych twórców i twórczynie, którzy – podobnie jak Ty – są na początku swojej literackiej ścieżki i prawdopodobnie borykają się z problemami podobnymi do Twoich. Dzięki temu nawet najbardziej szczegółowe pytania dotyczące Twojej książki spotkają się nie z ciszą, ale z żywą dyskusją grupy – pierwszych czytelników kolejnych rozdziałów powstającej powieści. Jak zdradzają nasi dotychczasowi absolwenci, ta część kursu co roku daje im równie wiele, co praktyczne wykłady i ćwiczenia.

Dlaczego akurat ten kurs?

Kurs KMLU pozwoli Ci nie tylko na doskonalenie pisarskiego warsztatu; będzie także okazją do nawiązania kontaktów z osobami z branży. To niemal pół roku pełne inspirujących rozmów, dzielenia się doświadczeniami i przeistaczania pomysłów w fascynujące powieści. Po zakończeniu zajęć będziesz w trakcie lub na finiszu zaawansowanego pisania swojej książki, którą dzięki naszej pomocy zaprezentujesz wydawcom – jak co roku stworzymy z fragmentów powieści Antologię Kursu Pisania, którą wyślemy do czołowych wydawców w kraju wraz z rekomendacjami dla najbardziej obiecujących absolwentów. Czytaj dotychczas opublikowane antologie pokursowe >>

Dzięki udziałowi w zajęciach nie tylko będziesz miał szansę poznać „od kuchni” świat literacki i wydawniczy; zapewnimy Ci wsparcie również po zakończeniu kursu, oferując konsultacje dotyczące rynku książki, pomoc w znalezieniu wydawcy czy promocję Twojej książki. Udział w naszym programie to znacznie więcej niż warsztaty pisarskie – to bilet wstępu do literackiego świata w Mieście Literatury UNESCO.

• Jak pisać, żeby być czytanym?
• Jak pokonać blokadę twórczą?
• Jak zrobić research do swojej powieści?
• Jak złapać dystans do swojego pisania?
• Po co pisarzowi redaktor i jak z nim współpracować?
• Jak przyciągnąć i utrzymać uwagę czytelnika?
• Jak tworzyć wciągające światy powieściowe?
• Czym jest tło fabularne i jak je ciekawie zapełnić?
• Jak wykreować pełnokrwistego bohatera?
• I wreszcie – jak znaleźć wydawcę i podpisać z nim dobrą umowę?

  • 11-12 września 2021
  • 18-19 września 2021
  • 2-3 października 2021
  • 16-17 października 2021
  • 6-7 listopada 2021
  • 20-21 listopada 2021
  • 4-5 grudnia 2021
  • 18-19 grudnia 2021
  • 8-9 stycznia 2022
  • 22 stycznia 2022

Jak wziąć udział w kursie?

Czekają na Ciebie dwa zadania rekrutacyjne. Pierwszym z nich jest napisanie streszczenia fabuły planowanej powieści na 300-400 słów. Drugim – przesłanie fragmentu tej powieści na maksymalnie pięć stron znormalizowanego maszynopisu.

Nie narzucamy tematyki – ważne, żebyś Ty się z nią dobrze czuł. Zastanów się jednak uważnie nad doborem tekstu, ponieważ to właśnie nad nim będziesz pracować z redaktorem w trakcie kursu i rozwijać go w pełnowymiarową powieść.

Do streszczenia fabuły i próbki tekstu dołącz również swoje CV i wyślij na adres pisz@miastoliteratury.pl. Będziemy na Twoje zgłoszenie czekać do 18 lipca do końca dnia. Z wybranymi uczestnikami skontaktujemy się po 16 sierpnia.

Warunkiem uczestnictwa w kursie jest wniesienie jednorazowej opłaty za udział w wysokości 1500  do 23 sierpnia.

Prowadzący

Jakub Żulczyk

Prozaik, scenarzysta, dziennikarz kulturalny i twórca scenariuszy filmowych. Jako publicysta współpracował m.in. z „Lampą”, „Machiną”, „Exklusivem”, „Tygodnikiem Powszechnym”. Prowadził stałe rubryki w „Dzienniku”, „Elle” i „Wprost”. W TVP 2 współprowadził program „Redakcja kultury”, a w Radiu Roxy – audycję „Instytut Prosto”. Zadebiutował w 2006 roku książką „Zrób mi jakąś krzywdę… czyli wszystkie gry video są o miłości”, jego kolejne głośne powieści to: „Radio Armageddon” (2008), „Instytut” (2010), „Zmorojewo” (2011), „Świątynia” (2011), „Ślepnąc od świateł” (2014) i oraz „Wzgórze psów” (2017). Za „Ślepnąc od świateł” Żulczyk nominowany był do Paszportów Polityki w 2014 roku. W 2018 roku książka została zekranizowana w postaci serialu HBO pod tym samym tytułem.

Filip Modrzejewski

Polonista z wykształcenia, z zawodu redaktor, zajmuje się literaturą piękną i gatunkową; wykładowca Jagiellońskiego Kursu Typografii w Krakowie; założyciel Stowarzyszenia Magurycz, od lat bierze udział w pracach remontowych na cmentarzach w południowo-wschodniej Polsce. Redaktor książek między innymi Mariusza Czubaja, Macieja Płazy, Zyty Rudzkiej, Aleksandry Zielińskiej czy Janusza Rudnickiego.

Arkadiusz Matras

Trener, psycholog twórczości. Specjalizuje się w realizacji projektów szkoleniowych z zakresu kreatywności i technik twórczego rozwiązywania problemów, zajęć integracyjnych oraz szkoleń dotyczących kompetencji osobistych. Na początku kursu pomoże zintegrować uczestników, prowadząc zajęcia z zakresu psychologii twórczości i komunikacji.

Paweł Goźliński

Teatrolog, redaktor, wykładowca i pisarz. Autor eseistycznej książki „Bóg Aktor” o Juliuszu Słowackim oraz powieści kryminalnych „Jul” oraz „Dziady”. W październiku 2019 roku ukazała się jego najnowsza książka, powieść biograficzna „Akan” inspirowana życiem Bronisława Piłsudskiego, starszego brata Józefa, zesłańca i badacza tajemniczego plemienia Ainów. Był też m.in. pomysłodawcą i redaktorem antologii „Nie-obcy” oraz „Nadziaja” oraz kuratorem projektu „Gazeta pisarzy”. Kierował działami kultury i reportażu „Gazety Wyborczej”, był szefem reporterskiego magazynu „Duży Format”. Tworzył i do 2019 roku pełnił funkcję redaktora naczelnego „Książek. Magazynu do czytania”. Dziś jest redaktorem naczelnym Wydawnictwa Agora. W 2010 roku wraz z Mariuszem Szczygłem i Wojciechem Tochmanem założył Instytut Reportażu i Polską Szkołę Reportażu w której wykłada do dziś.

Marta Syrwid

Redaktorka inicjująca i prowadząca w wydawnictwie Ha!art. Absolwentka filmoznawstwa UJ i Krakowskiej Szkoły Filmu i Komunikacji Audiowizualnej. Publikuje m.in. w „Lampie”, autorka kilku opowiadań w antologiach oraz powieści „Zaplecze” i „Bogactwo”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2013. Pracuje nad książką o latach sześćdziesiątych w kulturze polskiej. Wyróżniona w 17. konkursie o nagrodę im. Mętraka.

Adam Pluszka

Redaktor wydawnictwa Marginesy. Poeta, prozaik, tłumacz, redaktor, krytyk literacki i filmowy. Autor kilku tomów wierszy oraz prozy. W 2003 roku nominowany do Paszportu „Polityki”, a za ostatnią książkę poetycką Zestaw do besztań (WBPiCAK, Poznań 2014) – do Nagrody Literackiej Gdynia oraz Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius”. Tłumaczył m.in. Stefana Themersona, Helene Deutsch, Esther Woolfson, Johnny’ego Casha, Sue Townsend, Dana Bauma i niemal wszystkie tytuły z utworzonej przez niego serii wydawniczej „Eko”. Mieszka w Warszawie z żoną i trzema kotami. W latach 2006–2013 redaktor prowadzący w wydawnictwie W.A.B. Ultramaratończyk.

Emil Pasierski

Historyk literatury polskiej XX wieku, redaktor. Edytor pism Czesława Miłosza, publikował m.in. w „Zeszytach Literackich” i „Archiwum Emigracji”. Autor książki Miłosz i Putrament. Żywoty równoległe (2011). Ostatnio wydał dwa woluminy Rozmów zagranicznych noblisty (2017, 2019) i opracował tom Czesław Miłosz. Bibliografia przedmiotowa 1932–2020 (2020). Zajmuje się przygotowaniem do druku korespondencji Czesława Miłosza z Tadeuszem Różewiczem.

Anna Rucińska

Ekspertka w zakresie prawa autorskiego, agentka literacka. Ukończyła filologię angielską oraz podyplomowe studia z zakresu prawa autorskiego i prawa gospodarczego. Przez wiele lat pracowała jako specjalista w zakresie praw autorskich, kierownik działu praw, a następnie jako redaktor Wydawnictwa ZNAK. Obecnie także agentka literacka i tłumacz tekstów specjalistycznych.

Tak było w poprzednich semestrach